
CSNg ir ceļu satiksmē noticis nelaimes gadījums, kurā iesaistīts vismaz viens transportlīdzeklis un kura rezultātā cilvēks gājis bojā, viņam nodarīti miesas bojājumi vai arī nodarīti zaudējumi fiziskās vai juridiskās personas mantai vai videi, kā arī citā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, noticis negadījums, kurā iesaistīts transportlīdzeklis.
Pēc CSNg transportlīdzekļa vadītājam ir:
1) nekavējoties jāapstājas un jāpaliek negadījuma vietā, jāiededz avārijas gaismas signalizāciju un jāuzstāda avārijas zīme (ja tas nav iespējams, tad citādā veidā jābrīdina citi ceļu satiksmes dalībnieki par notikušo CSNg);
2) Jādara viss iespējamais, lai cietušajiem sniegtu pirmo palīdzību, jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība vai glābšanas dienests (ja tas nav iespējams, tad ar savu vai citu garām braucošu transportlīdzekli jānogādā cietušais tuvākajā ārstniecības iestādē un pašam jāatgriežas negadījuma vietā);
3) Jādara viss iespējamais, lai negadījuma vietā saglabātu notikuma pēdas, pierakstītu aculiecinieku vārdus un kontaktinformāciju;
4) Jāpaziņo policijai par CSNg un tālāk jārīkojas pēc policijas norādījumiem.
CSNg vietu drīkst pamest, sastādot saskaņoto paziņojumu, ja CSNg nav cietuši cilvēki, negadījumā iesaistīti ne vairāk kā divi transportlīdzekļi, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, kā arī tad, ja transportlīdzeklim nav radušies bojājumi, kuru dēļ tas nevar vai tam aizliegts braukt. Šādā gadījumā jāvienojas ar otra CSNg iesaistītā transportlīdzekļa vadītāju par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem, bet pēc saskaņotā paziņojuma aizpildīšanas drīkst atstāt negadījuma vietu, neziņojot policijai.
Ja CSNg notiek stāvlaukumā, saskrāpējot kādu automašīnu, tad parasti nevar ciest cilvēki. Savukārt uz šosejām ārpus apdzīvotām vietām ir liels ātrums un CSNg var būt ļoti smagi. Ja kāds ir cietis, tad CSNg dalībniekiem nav tiesību izvērtēt, cik smagi cietis cilvēks. Turklāt bieži cilvēks pēc CSNg atrodas šoka stāvoklī un viņam liekas, ka medicīniskā palīdzība nav nepieciešama. Līdz ar to, ja ir aizdomas, ka cilvēks ir cietis, jāsauc policija un tad policija novērtēs, ir persona cietusi vai nav. Tas pats atteicas uz trešās personas mantu - šaubu gadījumā to vērtē policija.
Ja CSNg iesaistītie transportlīdzekļi neļauj vai traucē citiem transportlīdzekļiem pabraukt garām CSNg vietai un tas nav pretrunā ar policijas norādījumiem, transportlīdzekļu vadītāji fiksē CSNg iesaistīto transportlīdzekļu un priekšmetu stāvokli un tad atbrīvo brauktuvi. To var izdarīt ar krāsas baloniņu, krītu, ar kādu metāla priekšmetu ieskrāpējot ceļa segumā u.tml., kā arī nofotografējot transportlīdzekļus kaut vai ar mobilo telefonu.
Ja CSNg ir iesaistīts tikai viens transportlīdzeklis, nav cietuši cilvēki un nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, transportlīdzekļa vadītājs drīkst atstāt negadījuma vietu, neziņojot policijai par CSNg. Piemēram, ja uz lauku ceļa līkumā nobrauc no ceļa un uzbrauc laukakmenim, tad par notikušo var droši neziņot policijai.
Par CSNg vietas atstāšanu gadījumos, kad to nedrīkst darīt, draud bargs sods (sods ir gan par CSNg vietas pamešanu ar transportlīdzekli, gan atstājot transportlīdzekli CSNg vietā, bet pašam aizejot. Tas gan neattiecas uz gadījumiem, kad persona dodas meklēt palīdzību). Šajā gadījumā CSNg protokols tiek sastādīts bez šī transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes, balstoties uz notikumā iesaistīto personu un aculiecinieku teikto. CSNg vietas atstāšanu nevar izdarīt aiz neuzmanības, bet gan tikai ar nodomu. Piemēram, liela džipa vadītājs brauc atpakaļgaitā un nejūt, ka ar piekabes āķi nedaudz sabojā mazu mašīnīti. Šādā gadījumā vadītājam nav nodoma aizbraukt no CSNg vietas. Taču, ja vadītājs sajūt sadursmi, izkāpj vēl ārā un paskatās, bet pēc tam aizbrauc, tad ir jau izdarīts pārkāpums ar nodomu. Ja sitiens ir spēcīgs un nodara nopietnus bojājumus, tad vadītājs nedrīkst paļauties uz to, ka nav nodarīti bojājumi un aizbraukt.
Pēc CSNg, līdz pārbaudes veikšanai, nedrīkst lietot ne alkoholu, ne kādas apreibinošās vielas. Jāatceras, ka sods par alkohola lietošanu pēc CSNg ir tikpat liels kā par braukšanu alkohola reibumā.
E.Džeriņš, mag.iur.